preskoči na sadržaj
 

POLAZAK U SREDNJU ŠKOLU

 

Dragi učenici,

         dok iščekujete ulazak u jedan novi svijet, vjerojatno se pitate: „Koliko se srednja škola razlikuje od osnovne? Kakvi su nastavnici? Je li program teži? Kako ću se snaći u novom prostoru ili za neke u novom gradu? Hoću li u školi i razredu sresti nekog poznatog? Hoću li se i dalje družiti s prijateljima iz osnovne škole? Hoću li se uklopiti u novo društvo?“     

Neki učenici doživljavaju promjenu školske sredine stresnom bilo da se radi o polasku u prvi razred osnovne škole, prelasku u više razrede ili upisu u srednju školu. Više je razloga zašto se učenici u takvoj situaciji osjećaju pomalo nesigurno – novi prostor, novi nastavnici, nova pravila ponašanja, više obaveza koje mijenjaju dnevne navike učenika. Kada uzmemo sve navedeno u obzir, sasvim je razumljivo zašto osjećate strah, ali prvi savjet kojeg uvijek trebate primijeniti jest: „Misli pozitivno!“

  

Evo nekoliko načina kako što lakše preživjeti prvu godinu:

1.   Razgovaraj s bliskom osobom – s roditeljima, prijateljima ili nekim tko je već krenuo u srednju školu.

2.  Unaprijed se pripremi - raspitaj se o budućem zanimanju i predmetima koje ćeš slušati, upoznaj se s prostorom škole, provjeri koliko ti je vremena potrebno od kuće do škole bilo da ideš pješke ili nekim prijevoznim sredstvom.

3.  Naspavaj se – dobar odmor je preduvjet za uspješno svakodnevno funkcioniranje.

4.  Ostavi dobar dojam na nastavnike – dojam koji ostaviš na nastavnike na prvom satu vjerojatno će te pratiti do kraja srednjoškolskog školovanja, stoga dođi na vrijeme u školu, budi pažljiv na satu, redovito piši domaće zadaće, aktivno sudjeluj u nastavi.

5.  Redovito učizapiši svoje obaveze i napravi plan učenja jer je lakše zapamtiti i naučiti manju količinu gradiva. Na nastavi ćeš bez problema pratiti novo gradivo koje nastavnik predaje. Redovitim izvršavanjem svojih obaveza imat ćeš više slobodnog vremena nakon škole za druženja.

6. Pronađi grupu učenika koji ti odgovaraju, ali pri tome budi svoj, ne popuštaj pritisku vršnjaka, budi komunikativan.

7.  Održi kontakt sa starim prijateljima – iako ćete se rjeđe viđati, probaj u svom rasporedu naći vremena za stare prijatelje.

 

U slučaju da se osjećaš preopterećeno gradivom i novim obavezama, uvijek možeš za dodatnu pomoć upitati nastavnike i stručne suradnike (pedagoga, psihologinju i knjižničarku).


 

 

Literatura:

 

Lacković-Grgin, K. (2000). Stres u djece i adolescenata – izvori, posrednici i učinci. Jastrebarsko: Naklada Slap.

 

www.skole.hr 

 

Literatura:

 

 

SUOČAVANJE S LJUTNJOM

 

         Ljudi osjećaju različite emocije: tugu, radost, strah, iznenađenje, ljubomoru ili ljutnju. Neke emocije su pozitivne, a neke negativne. Većina ljudi smatra da su negativne emocije nepoželjne, no ljutnja kao jedna od negativnih emocija je normalna reakcija na neku situaciju. Ljutnja izaziva tjelesne promjene koje osobu pripremaju na „bježi ili bori se“ reakciju. Neke od tih promjena su lupanje srca, osjećaj vrućine koji preplavljuje tijelo, napetost u prsima i mišićima, znojenje, „zujanje“ u glavi. Kada je naše tijelo u takvom stanju, emocija ljutnje izaziva kognitivne promjene koje se javljaju u obliku negativnih misli („Ne poštuješ me! Glup si! Sebičan! Iskorištavaš me! Sad ćeš dobiti svoje!“). Problem nastaje kada je ljutnja toliko jaka da utječe na ponašanje osobe pri čemu se ona ne može kontrolirati i reagira neprimjereno (verbalni ili fizički sukob, vrijeđanje, ogovaranje, razbijanje predmeta i slično).  

 

        

 

PREPOZNAJ LJUTNJU NA VRIJEME

 

Ako vičeš, vjerojatno je već prekasno. Nauči prepoznati upozoravajuće znakove tako da na vrijeme stigneš promijeniti situaciju. Neki znakovi koji ukazuju da se počinješ ljutiti su povisivanje tona, stiskanje šake, tijelo se trese, kolutanje očima, želja da drugoj osobi kažemo nešto ružno i raspravljanje.

 

UZMI PAUZU

 

Privremeno napusti situaciju koja te ljuti. Ukoliko situacija uključuje druge osobe, objasni im da trebaš nekoliko minuta za smirenje. Problem je teško riješiti ako su osobe ljute.

 

DUBOKO DIŠI

 

Uzmi minutu za duboko disanje. Udiši zrak barem 5 sekundi i pri tom broji u glavi, zadrži zrak kratko vrijeme i polako izdahni također brojeći. Brojenje pomaže da odmakneš misli od situacije koja te uznemirila.

 

IZRAZI SVOJU LJUTNJU

 

Nakon što se smiriš, izrazi svoju ljutnju na asertivan način. To znači da koristiš „JA“ poruke kojima ćeš osobi koja te naljutila reći kako se osjećaš, što je to što ti smeta te predložiti kako možete riješiti problem.

 

MISLI NA POSLJEDICE

 

 

Razmisli o ishodu agresivnog reagiranja te posljedicama koje takva reakcija donosi. Hoće li svađa uvjeriti drugu osobu da si u pravu? Hoćeš li se bolje osjećati ako se posvađaš s nekim? Svađa ne rješava problem, ona ga produbljuje.

 

VIZUALIZACIJA

 

Misli na mjesto ili situaciju koja te opušta (ležanje na plaži, kupanje, planinarenje, druženje, igra s kućnim ljubimcem). Zamisli svaki detalj. Opusti se.

 

VJEŽBAJ

 

Tijekom vježbanja tijelo otpušta kemijske tvari koje stvaraju osjećaj zadovoljstva.

 

 

Lacković-Grgin, K. (2000). Stres u djece i adolescenata – izvori, posrednici i učinci. Jastrebarsko: Naklada Slap.

www.skole.hr 

 

 

Psihologinja:

Ta

KAKO SMANJITI STRAH OD ISPITIVANJA?

 

         Većina učenika procjenjuje usmeno odgovaranje i pisanje testova najslabije razvijenom vještinom učenja. Normalno je da učenik ima tremu prije ispitivanja, ali ako je trema prevelika, umjesto da aktivira učenika, ona ga koči. Tada se smanjuje spremnost za odgovaranje i postignuće na testu. Nepripremljenost, zabrinutost zbog posljedica neuspjeha ili loša iskustva tijekom prijašnjih odgovaranja mogu pojačati strah koji učenik osjeća. Simptomi straha od ispitivanja su pojačano znojenje, drhtanje ruku, lupanje srca, suha usta, glavobolja, mučnina, emocionalna napetost, negativne misli.

 

ŠTO MOŽEŠ NAPRAVITI KAKO BI SMANJIO STRAH?

      PRIJE ISPITIVANJA

  1. PRIPREMI SE – Ako se nisi dovoljno pripremio/la, velika je vjerojatnost da ćeš dobiti lošu ocjenu iz usmenog odgovaranja ili pisanog testa. Dobra priprema može smanjiti tremu čak do 90 %.

    Kako se pripremiti za učenje?

    Ponovimo neke savjete za uspješno učenje koje sigurno znaš, ali potrebno ih je i primijeniti:

      Napravi plan učenja – koliko imaš vremena za učenje određenog gradiva?

      Raspodijeli gradivo na manje cjeline i uči dio po dio

      Postavljaj si pitanja o gradivu koje učiš

      Usmeno odgovaraj na postavljena pitanja i prepričavaj tekst svojim riječima

      Nagradi se za uspjeh

      Redovito uči

  1. VJEŽBA ODGOVARANJA – dobro je ponavljati za ispitivanje ili test s nekim. To može biti član obitelji ili prijatelj iz razreda. Zamisli da si u učionici gdje imaš predmet za koji se pripremaš, učenike iz razreda kako sjede u klupama, sebe pred nastavnikom kako odgovaraš. Shvati ovu vježbu kao „generalnu probu“, a što više puta isprobaš, lakše će ti biti u pravoj situaciji.

  Kod usmenog odgovaranja, stani uspravno, diši, govori jasno i glasno, održavaj kontakt očima s nastavnikom kako bi ostavio dojam samopouzdanja.

   ZA VRIJEME ISPITIVANJA

  1. POZITIVNO RAZMIŠLJAJ – Događa li ti se da tijekom odgovaranja ili rješavanja testa razmišljaš na sljedeći način: „Ne znam nijedan zadatak. Opet ću dobiti jedan. Ako dobijem jedan, neću smjeti ići van. Trebao/la sam se više pripremiti za test“? Ako ti se po glavi motaju ovakve misli, tvoja pažnja je usmjerena na njih i otežava dosjećanje gradiva koje si učio/la. U tom trenutku sam/sama sebi reci: „STOP! MISLI NA ZADATAK!“. Ključno je misliti na gradivo koje rješavaš u testu, a ne na ocjenu koju ćeš dobiti.
  2. TEHNIKA OPUŠTANJA - Nekoliko puta duboko udahni i polako izdahni da se opustiš i nastavi s radom.
  3. SLUŠAJ DOK NASTAVNIK ISPITUJE DRUGE UČENIKE – na ovaj način ponavljaš gradivo i osjećat ćeš se spremnije za odgovaranje kada dođe tvoj red.

 

Literatura:

Rijavec, M., Miljković, D. (2003). Vodič za preživljavanje u školi. Zagreb: IEP.

Vodopija, Š. (2004). Naučite učiti. Rijeka: Naklada  Žagar.

http://www.srednja.hr/Zbornica/Strucnjaci/Strah-od-usmenog---veliki-problem-srednjoskolaca

 

RASPORED SATI
Lista linkova je prazna

KNJIŽNICA
Lista linkova je prazna

Međupredmetne teme
Lista linkova je prazna

DOM UČENIKA
Lista linkova je prazna

FACEBOOK ŠKOLE
Lista linkova je prazna

EKO-ŠKOLA

EKO-KODEKS

Svojim djelima čovjek slika sebe !
Svaka kap na ovom svijetu vrijedna je našeg života 
Kao i mi i voda je dio prirode !
Zašto zagađivati kad možemo čuvati ?
Sve što je dragocjeno, a biser nije, samo se u čistoj vodi krije !
Priroda se razvija da li i naša savjest ?
Nije važno tko si, nego kako se ponašaš !
Ako čovjek pljune na tlo, pljune i na sebe samog !
Ono što si očistio danas, čuvaj čisto i sutra !
Priloženi dokumenti:
EKO-SKOLA.docx


GASTRO 2019

Korisni linkovi




preskoči na navigaciju